De eigenaren van Albert Heijn staan momenteel voor de uitdaging van stijgende prijzen voor grondstoffen. Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder andere Albert Heijn, Gall & Gall, bol.com en Etos, heeft het lastig door de marktsituatie. Zeker met aanzienlijke prijsverhogingen in de markt voor grondstoffen zoals koffie en cacao, zorgt dit voor spanningen met leveranciers.
Frans Muller, de topman van Ahold Delhaize, blijft standvastig ondanks deze uitdagingen. Hij is vastberaden om geen compromissen te sluiten, ook al kunnen sommige producten tijdelijk moeilijker verkrijgbaar zijn. Muller benadrukt dat ze dankzij hun eigen koffiebranderij goed kunnen inschatten hoe prijzen zich ontwikkelen. “Met onze eigen branderij hebben we een helder beeld van de schommelingen in de koffieprijzen. Als leveranciers onredelijke prijzen vragen, dan kunnen we daar niet mee instemmen,” aldus Muller.
Leverancier Problemen en Huismerkenbeleid
Zonder specifieke namen te noemen, wijst Muller op problemen met een leverancier die waarschijnlijk JDE Peet’s is, bekend van Douwe Egberts, omdat hun producten schaars zijn in de Albert Heijn filialen. Klanten worden door middel van bordjes geïnformeerd over de beperkte beschikbaarheid, met de mededeling: “Deze producten zijn momenteel minder vaak verkrijgbaar. Excuses voor het ongemak.”
Een soortgelijke situatie doet zich voor bij de concurrent Jumbo. Zij melden dat bepaalde items, waaronder die van JDE Peet’s, tijdelijk niet beschikbaar zijn door lopende onderhandelingen. Toch verzekeren ze hun klanten dat de veelgevraagde Douwe Egberts Aroma rood 500 gram nog altijd te koop is.
Ahold Delhaize richt zich meer op huismerken om de stijgende kosten enigszins te compenseren en de prijzen voor klanten betaalbaar te houden. Muller legt uit dat huismerken nu 55 procent van hun assortiment uitmaken. “Met de druk op huishoudens investeren we meer in onze eigen merken. Perla koffie is daar een voorbeeld van. Door de prijzen scherp in de gaten te houden, behouden we grip op de kosten. De hoge inflatie heeft thuis al een grote impact,” zegt Muller.
Volgens cijfers van het CBS bedroeg de inflatie in januari 3,3 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in het vorige jaar. Vooral voedingsmiddelen, dranken en tabak zorgden voor een prijsstijging van 7 procent, na een stijging van 6,7 procent in december.