De zogeheten klushub van de gemeente Amsterdam, een plek waar je als ondernemer elektrische voertuigen kunt huren, blijkt vooralsnog nauwelijks populair. Sinds de proef in februari van start ging, hebben zich maar vijf bedrijven aangemeld, en eentje daarvan is inmiddels alweer gestopt.
Grote plannen, weinig animo
De gemeente opende de Park+Switch-hub in de Piet Heingarage om kleine ondernemers te helpen overstappen op schoner vervoer. Moet je met je bestelbus de stad in, dan kun je daar je vervuilende bus neerzetten en tijdelijk een elektrisch alternatief huren. Zo wil Amsterdam de stap naar een zero-emissiezone versnellen.
In de praktijk valt het enthousiasme voor de klushub tegen. Uit gegevens die AT5 opvroeg blijkt dat tot nu toe slechts drie bedrijven er echt gebruik van maakten, waarvan er één al snel weer afhaakte. Daarmee blijft het initiatief voorlopig flink achter bij wat de gemeente had gehoopt.
Wethouder houdt de moed erin
Verkeerswethouder Melanie van der Horst noemt de lage opkomst “jammer, maar niet verrassend”. Volgens haar staat het project nog aan het begin. “We wisten dat dit tijd vraagt. Ondernemers moeten wennen aan andere manieren van werken, zeker als het gaat om vervoer en logistiek,” aldus Van der Horst.
Ze wil uitzoeken hoe het concept aantrekkelijker kan worden. Gedacht wordt aan extra communicatie, flexibelere huurtarieven en een betere aansluiting op de routes waar je als ondernemer dagelijks rijdt.
Ondernemers zijn terughoudend
Veel ondernemers vinden de overstap naar elektrisch nu nog te duur en te complex. Niet alleen de huurprijs speelt mee; ook de beperkte laadcapaciteit en de benodigde logistieke planning vormen obstakels. “Ik kan niet elk uur heen en weer naar een hub om van bus te wisselen,” zegt een installateur uit Noord. “Daar gaat meer tijd in zitten dan ik eraan overhoud.”
Daarnaast weten sommige bedrijven nog niet eens dat de klushub bestaat. Volgens belangenvereniging MKB-Amsterdam was de communicatie over het project karig. “Veel ondernemers horen er pas over als de gemeente op uitstoot controleert,” zegt voorzitter Bart Drenth. “Dan ben je eigenlijk al te laat.”
Zero-emissiezone nadert snel
Toch tikt de klok. Vanaf 2025 geldt in delen van Amsterdam een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s. Rijd je nog met een oudere dieselbus, dan kom je straks niet overal meer. De klushub is bedoeld om die overgang naar de nieuwe regels soepeler te laten verlopen.
Van der Horst zegt dat de gemeente het experiment niet meteen stopzet. “We willen leren wat wel en niet werkt. De overstap naar elektrisch kost tijd, maar we blijven ondernemers helpen die die stap willen zetten.”
Onzekere vooruitzichten
Voor nu blijft de klushub bestaan, maar het is nog maar de vraag of het initiatief op de lange termijn levensvatbaar is. Als het gebruik niet toeneemt, zal de gemeente waarschijnlijk met een aangepaste aanpak moeten komen.
Een ondernemer vat het nuchter samen: “Het idee is goed, maar zolang het meer gedoe is dan gemak, blijft het stil bij die hub.”