Dordrecht overweegt zones waar fatbikes niet welkom zijn
Over fatbikes praat iedereen inmiddels mee. In steeds meer steden klinkt de klacht dat jongeren veel te hard rijden, herrie maken en onveilige situaties veroorzaken. In Dordrecht wil de lokale VVD nu stevig doorpakken. Hun idee: als eerste stad in Nederland gebieden aanwijzen waar je met een fatbike simpelweg niet mag komen.
“Nu is het welletjes”
Volgens fractievoorzitter Rolin den Heijer van de Dordtse VVD loopt het in sommige wijken uit de hand. Tegen Powned vertelt hij dat bewoners jongeren zien raggen, spugen, ouderen omduwen en vrouwen lastigvallen. Op straat is de stemming volgens hem duidelijk: mensen zijn het zat en willen dat de gemeente doorpakt.
Verbodsgebieden met directe boetes
De partij wil specifieke zones aanwijzen waar fatbikes taboe zijn. Verschijn je daar toch op zo’n bredebander, dan moet je direct een prent kunnen krijgen. De VVD wil zelfs dat je ook op de bon kan als je je fatbike daar alleen maar aan de hand meeneemt. Overtreed je de regels, dan voel je meteen de consequentie.

Meer grip voor handhavers
Den Heijer benadrukt dat het voorstel vooral bedoeld is om boa’s en politie meer slagkracht te geven. Nu staan ze volgens hem te vaak met lege handen tegenover groepen die de boel op stelten zetten. Met afgebakende zones en duidelijke regels kun je sneller optreden en voorkom je eindeloze discussies op straat.
APV wordt aangescherpt
In de Dordtse Algemene Plaatselijke Verordening staan al regels om overlast door onder meer fietsen of skateboards aan te pakken. Het plan is om die bepalingen uit te breiden zodat fatbikes er expliciet onder vallen. In feite gaat het om het verbreden van bestaande bevoegdheden, maar dan gericht op deze populaire, snelle fietsen.
Jongeren zien zo’n verbod niet zitten
Niet iedereen zit te wachten op zulke maatregelen. Jongeren die vaak op een fatbike rijden, vinden het oneerlijk. De meesten houden zich volgens hen gewoon aan de regels, en het is krom om iedereen te straffen omdat een paar het verpesten. “Waarom zouden we niet mogen rijden als we niks fout doen?” is een veelgehoorde reactie.
“Zuinig, vlot en vooral leuk”
De populariteit van de fatbike onder jongeren is duidelijk. Trots zeggen eigenaren dat de fietsen stoer en praktisch zijn, en ook nog eens schoner dan een scooter. Wie voor de fiets kiest in plaats van een brommer, verdient een schouderklop, vinden ze. Er klinkt ook bravoure: een jongen grapt bij Powned dat je “gewoon sneller moet zijn dan de politie”, om snel stil te vallen als hem wordt gevraagd of hij ooit is achtervolgd.
Pak de rotte appels aan
Er zijn ook rijders die toegeven dat er misbruik is, maar een breed verbod te ver vinden gaan. Hun plan: hard optreden tegen wangedrag en niet iedereen over één kam scheren. Met andere woorden: richt je op de stoorzenders en laat de rest met rust. Dat voelt eerlijker en werkt volgens hen beter.
Nationaal debat, weinig sturing
De onvrede over fatbikes speelt in veel gemeenten, zoals Rotterdam, Den Haag en Almere. Toch is er nog geen duidelijke landelijke lijn. De Dordtse VVD noemt dat gebrek aan besluitkracht een gemiste kans en wil niet afwachten tot Den Haag met iets komt.
Dordrecht kan een primeur pakken
Als de gemeenteraad instemt, krijgt Dordrecht als eerste stad officiële fatbikevrije zones. Voorstanders verwachten dat dit snel rust en duidelijkheid brengt. Tegenstanders vrezen dat goedwillende jongeren de klos zijn. Duidelijk is in elk geval dat het gesprek over de fatbike voorlopig niet is afgelopen.



