Temu en AliExpress worden fors duurder: zoveel extra ga je straks per pakket betalen

Bestellingen van buiten de EU gaan fors in prijs omhoog

Koop je regelmatig kleine items bij webshops buiten de Europese Unie? Houd er dan rekening mee dat de rekening binnenkort stijgt. De ministers van Financiën van de EU willen de enorme stroom pakketjes – vooral uit China – afremmen en voeren daarom eerder dan gepland invoerheffingen in op kleine zendingen. Zo willen ze de concurrentie eerlijker maken en de controle aan de grens beter laten werken.

Dit verandert er aan de regels

Tot nu toe gold er een uitzondering: spullen van buiten de EU met een waarde onder 150 euro waren vrij van invoerrechten. Die regeling verdwijnt. Met de nieuwe heffingen kunnen producten van buiten de Unie tot wel 17 procent duurder worden. Dat geldt dus ook voor die goedkope gadgets die je nu voor een prikkie laat bezorgen.

Waarom de EU in actie komt

Volgens de EU-ministers verstoort de huidige situatie de concurrentie. Europese aanbieders moeten aan strenge regels voldoen en allerlei afdragen betalen, terwijl veel shops van buiten de EU door de vrijstelling goedkoper kunnen leveren. Dat voelt oneerlijk en zet druk op de markt. Bovendien zorgt de gigantische stroom kleine pakketjes voor extra milieubelasting, van productie tot vervoer en verpakking.

China is met afstand de grootste herkomst

De cijfers zijn duidelijk: in 2024 kwam 91 procent van alle bestellingen van buiten de EU met een waarde onder 150 euro uit China, aldus de EU. Demissionair minister van Financiën Eelco Heinen schetst het probleem helder: in Nederland komen dagelijks enorme aantallen pakketjes binnen en je kunt onmogelijk elk doosje nalopen. Volgens hem zit daar ook genoeg tussen dat je eigenlijk niet op de Europese markt wilt.

Veiligheid en naleving van regels

De maatregel moet ook voorkomen dat onveilige of niet-conforme producten ongemerkt binnenkomen. Nederlandse toezichthouders waarschuwden eerder al: door het enorme volume is alles controleren onhaalbaar. Het gevolg is dat consumenten te maken kunnen krijgen met risicovolle artikelen, schadelijke stoffen of producten die niet aan duurzaamheidsnormen voldoen. Strengere heffingen en betere data aan de grens moeten helpen om die spullen eerder te onderscheppen.

Extra slagkracht voor de douane

De opbrengsten van de nieuwe maatregelen gaan naar het versterken van de douane. Met extra personeel, meer middelen en slimmere systemen moet gerichter en vaker gecontroleerd kunnen worden. Dat is hard nodig, want naar schatting wordt meer dan 65 procent van de kleine zendingen naar de EU bewust te laag opgegeven om minder of geen belasting te betalen. Met strengere heffingen en controles wil de EU dit soort trucs indammen.

Snellere start dan eerst bedacht

Eerder stond dit pakket maatregelen pas voor 2028 op de planning. Dat wordt naar voren gehaald: de start is nu voorzien in 2026. De EU kiest voor tempo omdat de problemen zich opstapelen en het huidige systeem kraakt onder de stroom aan pakketjes.

Wat jij straks merkt

Bestel je bij shops buiten de EU, dan is de kans groot dat je aan de digitale kassa meer kwijt bent dan je gewend was. De totale prijs kan door invoerrechten tot zo’n 17 procent hoger uitvallen. Het kan ook dat pakketjes vaker worden gecontroleerd bij de grens. Voor Europese verkopers moet dit zorgen voor een eerlijker speelveld, omdat het prijsvoordeel van buiten de EU kleiner wordt. Uiteindelijk wil de EU dat jij als koper meer zekerheid hebt over de kwaliteit en veiligheid van wat je bestelt.

In het kort

De EU draait de duimschroeven aan voor kleine zendingen van buiten de Unie. De vrijstelling tot 150 euro verdwijnt, prijzen kunnen tot 17 procent stijgen en de douane krijgt extra middelen voor betere controles. Dat gebeurt eerder dan gepland: al in 2026. Doel: een eerlijkere markt, minder rommel aan de deur en meer grip aan de grens.