Fietsen horen bij het dagelijks leven in Nederland. Met zo’n 23 miljoen tweewielers op straat is het niet gek dat fietsdiefstal een groot probleem is. En hoe luxer en duurder de fietsen worden, hoe aantrekkelijker ze zijn voor dieven. Toch is er goed nieuws: een oud-fietsendief verklapte een simpele truc waarmee je je fiets veel minder interessant maakt.
Bijna iedereen kent het: je loopt naar de plek waar je je fiets had neergezet en… weg. Er verdwijnen elke dag rond de duizend fietsen, dus de kans is reëel. Het wrange is dat we dieven vaak onbewust helpen, terwijl het voorkomen juist best makkelijk kan zijn.
Volgens die insider kun je met één kleine gewoonte al een wereld van verschil maken: zet je wiel zo neer dat het ventiel vlak naast het slot uitkomt. Klinkt suf, maar het werkt. Als het ventiel dicht bij het slot zit, kunnen dieven niet goed bij het slot zonder het ventiel te raken en zo de band lek te maken. En een fiets met een lekke band slaan ze liever over.

Waarom helpt dit zo goed? Veel dieven proberen een slot te forceren door je fiets hard tussen het slot te wrikken, soms nadat ze de standaard hebben afgebroken. Zit het ventiel in de weg, dan is er simpelweg te weinig speelruimte en is de kans groot dat ze het ventiel kapot drukken met een lekke band als gevolg. Extra tip: gebruik een stevige beugel of dik kettingslot als extra laag beveiliging. Laat je slot niet op de grond rusten, want dan is het makkelijker te kraken. Hang het slot altijd van de grond af wanneer je ’m vastzet. Zo vergroot je de kans flink dat je fiets gewoon blijft staan waar je ’m hebt achtergelaten.
Hoe vaak ben jij al een fiets kwijtgeraakt? Deel het in de reacties!



