Voor vaste Efteling-fans is dit even wennen. Vanaf nu gooit het park het parkeerbeleid om en betaal je ook met een abonnement voortaan per bezoek om je auto te kunnen neerzetten.
Jarenlang zat parkeren er vanzelf bij voor veel vaste gasten, maar die periode is voorbij.
Parkeren niet meer automatisch inbegrepen
Er komt een nieuw parkeermodel waarbij je als abonnementhouder elke keer een los parkeerticket moet kopen.
Heb je nog een lopend parkeerabonnement? Dat blijft geldig tot de einddatum, daarna stopt die optie.
De prijzen verschillen per soort abonnement:
- Premium-abonnees: €6 per keer
- Plus-abonnees: €7,50 per keer
- Classic-abonnees: €9 per keer
- Standaard parkeertarief: €15
Rij je vaak even een paar uurtjes langs, dan kan dat dus aardig aantikken.

Waarom doet de Efteling dit?
Volgens de Efteling hangt de maatregel onder andere samen met de natuurvergunning.
Het park mag per jaar maar een beperkt aantal bezoekers ontvangen om de druk op de omgeving en natuur te beperken.
Door parkeren niet langer onbeperkt mee te geven, wil de Efteling bereiken dat je bewuster kiest wanneer je komt en hoe je reist.
Felle reacties op social media
De aankondiging zorgde meteen voor flink wat discussie onder abonnees.
Vooral mensen die graag spontaan voor een paar uurtjes binnenwippen, voelen zich geraakt door de nieuwe regels.
Op social media noemen veel fans het een prijsverhoging door de achterdeur. Anderen tonen begrip, maar vinden dat trouwe abonnementhouders nu onevenredig hard worden getroffen.
Efteling wil je vaker uit de auto krijgen
Tegelijk probeert het park je te verleiden om vaker met het ov of de fiets te komen.
In de Efteling-app staan speciale buskortingen. Reis je duurzaam, dan spaar je punten.
Na meerdere groene ritten krijgen abonnees zelfs een Efteling-fietstas als extraatje.
Fanatieke bezoekers merken het het meest
Gemiddeld komt een abonnee zo’n acht keer per jaar langs, zegt de Efteling.
Voor die groep zouden de extra kosten volgens het park meevallen.
Toch voelen vooral de diehards het in hun portemonnee: zij kwamen vaak tientallen keren per jaar en parkeerden tot nu toe zonder extra kosten.
De komende maanden zal blijken of er echt minder auto’s komen en meer mensen kiezen voor andere vervoersmiddelen.
Eén ding staat vast: voor veel Efteling-fans begint een dagje sprookjespark voortaan met een hoger bedrag bij de slagboom.
Meer nieuws? Volg kijknieuws.nl.



