In een ander dramatisch incident, met Henk Smits uit dezelfde stad in Gelderland, liep het ook helemaal mis. Terwijl hij op de elektrische fiets van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen fietste, ontplofte de accu plotseling en stond in brand. Hij vertelt over zijn ervaring: “Voor ik het doorhad, kwamen er grote vlammen uit de accu. Het waren geen kleine vonkjes, maar behoorlijke vlammen. Gelukkig kon ik net op tijd van mijn fiets af komen. Mijn werkkleding was gesmolten en de broodjes uit mijn lunchpakket waren geroosterd.”
Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid noemt het een bekend probleem dat minder voorkwam in 2017. Maar waarom zien we nu een toename? Heeft dit iets te maken met de stijging van het aantal verkochte elektrische fietsen de afgelopen twee jaar en de toename van brandincidenten? Zijn de accu’s in fietsen gevoeliger voor brand dan in mobiele telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat diverse soorten batterijen aanbiedt, denkt van wel, maar kan het niet met zekerheid zeggen. “De cellen zijn dezelfde als in laptops, maar er zijn er meer van samen gegroepeerd en ze moeten meer energie leveren, ook tijdens het opladen. Dit kan leiden tot meer warmteontwikkeling en mogelijk een groter brandrisico.”
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) leidt het huidige onderzoek naar de veiligheid van deze batterijen. In hun jaarplan stellen zij dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft stijgen. Terwijl het een innovatieve sector is, zijn er ongekende risico’s, waaronder gevallen van exploderende batterijen. Het is duidelijk dat verder onderzoek hard nodig is, maar op dit moment kunnen er geen uitspraken worden gedaan over de bevindingen van het lopende onderzoek.