Ben jij al lang in het bezit van je rijbewijs? Dan heb jij deze nieuwe regels nooit geleerd!

Niet gelijk panikeren bij een foutje

Maak je een keer een fout bij een vraag over de rijhulpsystemen, dan is dat op zich nog geen ramp. Pas legt uit dat een examinator zo’n foutje meeneemt in zijn overall beoordeling. Toch is het wel zo dat, als je meerdere missers hebt en daarnaast ook niets weet over de rijhulpsystemen, dit je niet echt in een positief daglicht stelt.

Waar hou je je handen?

Ooit werd ons geleerd dat de handen op tien voor twee het veiligst zijn op het stuur. Die tijden zijn veranderd. Tegenwoordig adviseert men de handen op kwart voor drie. Volgens Pas zorgt dit niet alleen voor meer stabiliteit, maar is het ook veiliger bij een eventuele botsing, doordat de kans kleiner is dat je handen door de airbag in je gezicht terechtkomen.

Over het start-stop systeem

Veel bestuurders moeten nog even wennen aan het start-stop systeem, dat in de nieuwere modellen auto’s wordt ingebouwd. Dit systeem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto stilstaat en in neutraal staat, om vervolgens weer moeiteloos te starten zodra je de koppeling indrukt. Het is een manier van rijden die past bij ‘het nieuwe rijden’; een stijl die vanaf 2006 wordt gepromoot om zuiniger en milieubewuster te rijden.

Aanwijzingen geven op rotondes

Als laatste heeft Pas het over het richting aangeven op rotondes; iets wat volgens hem niet nieuw is, maar toch vaak niet wordt gedaan. Verrassend genoeg is het zo dat je niet alleen moeten aangeven bij het afslaan van de rotonde, maar ook al bij het oprijden ervan, als je van richting gaat veranderen. Ondanks dat Pas dit al jaren aan zijn leerlingen leert, blijkt het in de praktijk toch niet altijd bekend te zijn. Vooraf aangeven welke kant je op gaat, helpt andere weggebruikers beter en sneller reageren.

Was jij al bekend met deze regels en technieken? Laat je reactie achter op Facebook en deel dit artikel met je vrienden. Want wie weet, leren ze er nog wat van!

Bron: Telegraaf