Brandstofprijzen in Nederland: nieuwe belasting kan tot 45 cent per liter stijgen

Autorijden in Nederland is niet bepaald goedkoop. De brandstofkosten zijn namelijk een van de hoogste in Europa, mede door de flinke belasting. Bovendien wordt er ook btw geheven bovenop die accijnzen, wat eigenlijk een belasting op belasting is. Helaas blijft het daar niet bij: binnenkort komt er een extra heffing door een nieuw Europees systeem.

Wat houdt ETS2 in?

ETS2 staat voor het Emissions Trading System 2, een toevoeging aan het huidige Europese emissiehandelssysteem (ETS). Waar het oude systeem vooral op de industriegericht was, heeft ETS2 ook gevolgen voor alledaagse zaken zoals wonen en mobiliteit. Met andere woorden: als je in Nederland woont en rijdt, zul je onvermijdelijk meer moeten uitgeven.

Wat houdt dit in voor de brandstofprijzen?

Binnen ETS moeten bedrijven betalen voor hun CO₂-uitstoot door emissierechten te kopen. ETS2 breidt dit concept uit naar consumentenproducten, waaronder brandstof, wat naar verwachting de prijs met ongeveer 10 cent per liter benzine en 12 cent per liter diesel zal verhogen.

Volgens energieplatform 1komma5 kan dit bedrag echter veel hoger uitvallen. Bij een minder gunstige CO₂-prijs kan de verhoging oplopen tot zo’n 45 cent voor benzine en 52 cent voor diesel per liter. Voor iemand die 20.000 kilometer per jaar rijdt, kan dit wel meer dan 600 euro aan extra kosten per jaar betekenen.

Waarom wordt deze maatregel geïntroduceerd?

De Europese Unie wil haar klimaatdoelen bereiken, wat grote investeringen vergt. ETS2 beoogt dat de vervuiler betaalt: wie bijdraagt aan de uitstoot van broeikasgassen, moet daar financieel voor opdraaien. Tegelijkertijd wordt de steun voor elektrische voertuigen langzaam afgebouwd. In plaats daarvan moeten voertuigen op fossiele brandstoffen duurder worden, zodat elektrisch rijden vanzelf aantrekkelijker wordt.

Extra verhoging in Nederland

In Nederland is er nog een extra factor: momenteel geldt een tijdelijke korting op brandstofaccijnzen. Zodra deze korting stopt – wat waarschijnlijk is – zal de prijs met nog eens ongeveer 25 cent per liter stijgen. Als je dit optelt bij de ETS2-heffing, kan de totale verhoging uitkomen op ruim 70 cent per liter. Dat is een flinke tegenvaller voor Nederlandse automobilisten.

(Bron artikel: topgear)