Batterijen van e-bikes lijken steeds vaker betrokken bij brand. Dat signaleert de regionale brandweer in Gelderland. Zo ging in Wijchen onlangs een fietsaccu in vlammen op terwijl die in een slaapkamer aan de lader hing. De brandweerposten in Noord-, Oost- en Zuid-Gelderland hebben geen exacte statistieken, maar melden minstens maandelijks een incident waarbij accu’s van elektrische fietsen, scooters of hoverboards ontbranden.
Er is een speciaal team opgetuigd dat deze branden onderzoekt en probeert te achterhalen wat er precies misgaat. Dat blijkt vaak lastig. Een woordvoerder legt uit dat zaken waarbij de oorzaak vooraf al vaststaat, buiten het onderzoek vallen; daardoor kan het daadwerkelijke aantal branden door accu’s in werkelijkheid hoger liggen. De brand in de slaapkamer in Wijchen ontstond doordat een accu tijdens het laden vlam vatte. Het huis liep forse schade op en de bewoner raakte gewond aan zijn handen toen hij de brandende accu met blote handen naar buiten probeerde te krijgen.

In een ander incident, met Henk Smits uit dezelfde plaats, ging het ook goed mis. Terwijl hij op de e-bike van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen reed, knalde de accu en sloegen er vlammen uit. Hij vertelt dat het in een oogwenk gebeurde: geen kleine vonkjes, maar flinke vuurstralen. Met veel geluk wist hij nog van de fiets te springen. Zijn werkkleding smolt deels en zijn lunchbroodjes waren letterlijk geroosterd.
Volgens de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem, al kwam het in 2017 minder vaak voor. Waarom het nu toeneemt, is de vraag. Speelt de sterke groei in de verkoop van e-bikes in de afgelopen twee jaar mee in het stijgende aantal brandmeldingen? En zijn fietsaccu’s brandgevoeliger dan die in telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen vermoedt van wel, maar kan het niet hard bewijzen. De gebruikte cellen zijn vergelijkbaar met die in laptops, alleen zitten er in e-bikes meer bij elkaar en moeten ze meer vermogen leveren, ook tijdens het laden. Dat kan extra warmte opleveren en daarmee waarschijnlijk meer risico.
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) doet momenteel onderzoek naar de veiligheid van dit soort accu’s. In het jaarplan staat dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft toenemen. De sector innoveert snel, maar brengt ook onbekende risico’s met zich mee en er zijn incidenten met exploderende batterijen bekend. Verdere studie is noodzakelijk; over lopende bevindingen kan de NVWA nu nog niets zeggen.



