Elektrische auto’s in vrije val: verkoop zakt weg terwijl brandstofauto’s een comeback maken

Kijk je naar de markt voor elektrische auto’s in Duitsland, dan oogt het somber. Particulieren én bedrijven haken af bij EV’s, terwijl benzine- en dieselmodellen juist weer terrein winnen. Daardoor lijkt het voor Duitse autodealers een pittig jaar te worden voor de verkoop van elektrische modellen.

Uit een peiling van het Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe onder 348 dealers blijkt hoe fors de terugval is. In de eerste helft van dit jaar lag de verkoop van elektrische auto’s aan consumenten maar liefst 47 procent lager dan in dezelfde periode van 2024. Ook bij zakelijke klanten is er een stevige min: daar ging het om 41 procent.

Verkoop keldert fors

De tegenvallende cijfers drukken de stemming op de showroomvloer. Een overweldigende 91 procent van de deelnemende dealers verwacht dat de particuliere verkoop van elektrische auto’s dit jaar slecht tot zeer slecht uitpakt. In de zakelijke hoek voorziet 84 procent eveneens een negatief jaar.

Niet alleen volledig elektrische modellen krijgen klappen. Ook plug-in hybrides verliezen aan aantrekkingskracht bij zowel particulieren als leaserijders. In de eerste helft van 2025 daalde de verkoop aan particulieren met 37 procent ten opzichte van een jaar eerder; bij zakelijke rijders was de min 33 procent.

Tegelijkertijd zie je dat auto’s met traditionele verbrandingsmotoren weer populairder worden. Onder consumenten steeg de verkoop van benzine- en dieselauto’s in de eerste jaarhelft met 24 procent, en in het zakelijke segment was er een plus van 20 procent.

Volgens Duitse autohandelaren zijn vooral de hogere aanschaf- en leasetarief van EV’s en plug-in hybrides de belangrijkste rem op de verkoop. Daarnaast spelen onzekerheid over restwaardes, een tekort aan laadpunten en het ontbreken van een thuislaadoptie mee. Veel dealers zien kansen in e-fuels en vragen om extra overheidssteun voor deze synthetische brandstoffen als alternatief.

Met deze trend blijft de toekomst van elektrisch rijden in Duitsland wankel. De voorkeur verschuift richting verbrandingsmotoren, wat de vraag oproept hoe elektrische mobiliteit zich hier verder moet ontwikkelen. Terwijl de verkoop van EV’s terugloopt, gaat de discussie over duurzamere alternatieven onverminderd door.