Emotionele brief van oud-docente gaat viraal en laat niemand onberoerd

Er bestaan talloze ideeën over hoe je kinderen het beste begeleidt in hun schoolloopbaan. Iedereen heeft zo z’n eigen kijk, maar één doel delen we allemaal: kinderen gezond laten opgroeien en hun ontwikkeling maximaal ondersteunen. De vraag is alleen: hoe kom je samen tot een aanpak? We willen een ideale leeromgeving, maar een gezamenlijke route daarnaartoe ontbreekt vaak.

Een oud-docent met jaren ervaring besloot haar gedachten openbaar te delen in een open brief aan de krant. Die brief trok veel aandacht en ging online veel rond; haar invalshoek kreeg brede waardering.

 

De woorden van de docente zijn als volgt:

Als oud-leraar doet het me pijn om te zien hoe mensen zonder recente ervaring voor de klas zich presenteren als hervormers die het onderwijs wel even zullen fixen. Het stoort me dat leraren vaak als hoofdschuldige worden aangewezen. Mijn punt is dat een groot deel van de verantwoordelijkheid bij ouders ligt. Te veel ouders nemen die taak niet serieus genoeg en leren hun kinderen thuis niet de basis: discipline, respect en elementaire sociale vaardigheden.

Regelmatig komen leerlingen in dure outfits en sneakers binnen, maar zonder pen of schrift. Als ik kijk naar scholen die als ‘zwak’ bestempeld worden, ligt een belangrijk deel van de problemen bij thuis en bij de inzet van leerlingen. Doen ouders mee aan ouderavonden en schoolactiviteiten? Hebben ze regelmatig contact met de docent? Gaat hun kind voorbereid en met de juiste spullen naar school? Houden ze zicht op het huiswerk?

Zijn de contactgegevens van ouders up-to-date? Doen leerlingen actief mee in de les? Maken ze hun opdrachten af? Tonen ze respect voor hun leraren en dragen ze bij aan een prettige leeromgeving?

Leraren horen niet opgezadeld te worden met taken die eigenlijk bij ouders thuishoren. Echte vooruitgang in het onderwijs komt pas als ouders hun verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk nemen.

Wat vind jij van haar standpunt? Ben je het ermee eens of kijk je er anders tegenaan?