Fatbikes verplicht van blauw kenteken voorzien: de oplossing volgens Rick


Het lijkt tegenwoordig net of de straten niet meer veilig zijn voor gewone fietsers. Wat de oorzaak is? Fatbikes. Deze grote tweewielers, eerst bedoeld voor extreme oppervlakken, zijn nu populair bij jongeren die de kick van hoge snelheden zoeken. Het probleem is duidelijk: tieners racen met 50 km/u zonder ervaring of verantwoordelijkheidsgevoel over de fietspaden. Het is tijd om in actie te komen, en als je het aan Rick vraagt, een voorbeeldige burger van 38, is de oplossing simpel: verplicht fatbikes uit te rusten met een blauw kenteken, net als snorscooters.

Het idee zit goed in elkaar. Door fatbikes van een blauw kenteken te voorzien, zouden ze meteen onder dezelfde regels vallen als snorscooters. Dit betekent dat alleen mensen met een geldig scooterbewijs deze krachtpatsers mogen besturen. Geen kinderen uit groep acht meer die zich als coureurs gedragen en onschuldige fietsers in gevaar brengen. Zo’n kenteken zou toezicht mogelijk maken, en jongeren zouden zich bewuster worden van hun gedrag op de weg.

De situatie nu, waarin kinderen voertuigen kunnen gebruiken die harder gaan dan een scootmobiel, is gewoon bizar. Dat moeten we allemaal toegeven. Het heeft geleid tot een eindeloze reeks ongelukken, verkeersconflicten en rommelige verkeersstromen. Ouders zitten niet gerust als hun kinderen op de fiets naar school gaan. Het blauwe kenteken zou de chaos kunnen verminderen en orde en handhaving mogelijk maken.

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat dit voorstel te streng is, dat het de jongerencultuur zou verstikken en innovatie zou remmen. Maar laten we eerlijk blijven: veiligheid moet altijd op de eerste plaats komen, vóór jeugdige uitspattingen. Innovatie in het verkeer is wenselijk, maar niet als het onze veiligheid in gevaar brengt. Onze fietspaden zijn geen speelplaatsen en dat moet zo blijven.

Daarnaast is er het milieuprobleem. Fatbikes met benzinemotoren dragen bij aan meer vervuiling op onze fietspaden, die we juist zo schoon mogelijk willen houden. Met een blauw kenteken zouden fatbikes onder dezelfde categorie vallen als snorscooters en dus gecontroleerd worden op uitstoot. Dit is een belangrijke stap naar schoon vervoer.

Rick’s voorstel zou ook zorgen voor een grotere bewustwording en volwassenheid onder jongeren. Het behalen van een scooterbewijs betekent dat je verkeersregels moet leren en begrijpen. Dit kan ongelukken helpen verminderen en een beter rijgedrag bevorderen.

Alles bij elkaar is deze discussie noodzakelijk, maar ik ben het volledig eens met Rick. Het blauwe kenteken voor fatbikes is geen obstakel, maar een must. We moeten onze wegen veilig maken voor iedereen, van kinderen op hun eerste fiets tot ouderen. Veiligheid staat niet ter discussie.

Wat denk je ervan? Is het blauwe kenteken voor fatbikes een goed idee, of moeten we andere maatregelen nemen om de overlast aan te pakken? Heb je wellicht andere ideeën? We horen graag jouw mening over dit dringende probleem.