Felle confrontatie op de Maasvlakte: boze tegenstander betaalt klimaatactivisten met gelijke munt

Haven ligt stil door massale blokkade

Een flink deel van de Rotterdamse haven lag gisteren urenlang plat door een grote actie van de groep Geef Tegengas. Activisten versperden met spandoeken, tonnen en houten bouwwerken de toegang tot de terminals van Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals. Het effect was direct: binnen no-time zag je rijen vrachtwagens vaststaan en viel het logistieke verkeer op de Maasvlakte vrijwel stil.

Waarom werden deze bedrijven gekozen?

De actie maakte onderdeel uit van een internationale protestdag tegen grote logistieke spelers die volgens de actiegroep betrokken zouden zijn bij wapenleveringen aan Israël. RWG werd bewust uitgepikt, omdat activisten stellen dat via die terminal containers met militair materieel naar het Midden-Oosten gaan. Het gaat om aantijgingen van de actievoerders; de bedrijven zelf hebben dit niet publiek bevestigd.

Sfeer escaleert snel tussen truckers en actievoerders

Op de Tweede Maasvlakte sloeg de stemming razendsnel om. Sommige chauffeurs toonden begrip voor het doel van het protest, maar de oplopende wachttijden maakten anderen laaiend. Op beelden zie je dat enkele truckers uithalen naar betogers, spandoeken lostrekken en zelfs proberen met hun truck door een blokkade te drukken. Omstanders meldden dat meerdere activisten zijn mishandeld voordat de politie arriveerde.

Volgens een woordvoerder van Geef Tegengas werd een kleine groep chauffeurs agressief en raakten voertuigen van activisten beschadigd. De groep zegt zelf geen fysiek geweld te gebruiken: bedoeld was een vreedzame actie, aldus de woordvoerder, maar “niet iedereen wil luisteren.”

Vastgeklonken en zelfs de hoogte in

Rond half elf waren naar schatting honderd demonstranten aanwezig. Ze ketenden zich aan elkaar vast en blokkeerden de weg met houten constructies en tonnen, waardoor verwijderen niet eenvoudig was. Palestijnse vlaggen wapperden zichtbaar en aan hekken hingen spandoeken met teksten als “Maersk verdient aan genocide”. Enkele activisten klommen in havenkranen, wat extra veiligheidsmaatregelen vereiste. Onder toezicht van de politie werden ze later door havenmedewerkers naar beneden gehaald.

Lang wachten en stijgende frustratie

Het vrachtverkeer zat muurvast. Tientallen trucks stonden langdurig stil, met groeiende irritatie bij chauffeurs en planners. Sommigen klaagden dat hun dagplanning in elkaar stortte en dat ze gewoon hun werk wilden doen. Anderen snapten de boodschap wel, maar keurde de blokkade af. De politie verscheen met meerdere eenheden en probeerde rond het middaguur de boel stap voor stap af te bouwen. Door de kettingen en bouwwerken duurde het tot ver in de middag voordat de meeste versperringen waren opgeruimd.

Acties in Nederland en elders in Europa

De blokkades op de Maasvlakte en in Schiedam stonden niet op zichzelf. Verspreid over Europa werden die dag spoorlijnen, havens en distributiecentra stilgelegd die volgens activisten gelinkt zijn aan militaire handel met Israël. Ook elders in Rotterdam werd het spoor richting de haven bezet door honderden demonstranten, waardoor het treinverkeer tijdelijk tot stilstand kwam. Daar greep de politie sneller en harder in: actievoerders werden van het spoor gehaald en per bus afgevoerd.

Politie: demonstreren oké, maar niet onveilig

Tegen het eind van de middag werd het iets rustiger, al bleef de spanning voelbaar. Delen van de Maasvlakte gingen dicht en vrachtwagens werden omgeleid. De politie benadrukte dat je mag demonstreren zolang de veiligheid niet in gevaar komt. Volgens de politie leveren dit soort blokkades risicovolle situaties op de weg en bij terminals op.

Verdeelde reacties vanuit politiek en havenbedrijf

Uit de politiek klonken gemengde geluiden. GroenLinks en BIJ1 verdedigden het demonstratierecht en vroegen om duidelijkheid over mogelijke wapenexporten. VVD en PVV noemden de blokkade onacceptabel en gevaarlijk. Het Havenbedrijf liet weten dat het internationale vrachtverkeer zwaar is verstoord en dat wordt bekeken hoe vergelijkbare acties in de toekomst sneller beëindigd kunnen worden. De economische schade zou aanzienlijk zijn.

Online storm en scherpe reacties uit de sector

Op sociale media barstte het debat los. De hashtag #GeefTegengas ging urenlang rond. Een deel van het publiek prees de activisten om hun lef; anderen vonden dat vooral de verkeerde mensen geraakt worden. Vanuit de transportsector en agrarische hoek klonken stevige woorden: oproepen tot hard optreden en boetes voor blokkades deden de ronde, met verwijzingen naar chauffeurs die na een lange week gewoon naar huis willen.

Wat volgt nu?

Geef Tegengas kondigde aan door te gaan zolang er volgens hen via Nederlandse havens wapentransporten lopen. De groep roept bedrijven als Maersk, RWG en APM op “hun handen niet vuil te maken aan oorlog”. Intussen blijft de vraag waar precies de grens ligt tussen burgerlijke ongehoorzaamheid en gevaarlijk protest. De komende dagen moet blijken of dit een eenmalige remactie was of het begin van een langere reeks acties.