Negatieve Vibes en Problemen op de Werkvloer
Het probleem wordt groter wanneer het duimpje wordt gebruikt door een baas of iemand met hogere positie op het werk. Gen Z ziet de emoji in zo’n situatie als een vorm van onderdrukking. Het is meer dan alleen een eenvoudige ‘like’, het heeft grotere gevolgen, vooral in werkplekken waar hiërarchie belangrijk is.
Zijn we nu van plan om te stoppen met het gebruiken van de duim omhoog? Waarschijnlijk niet! Ondanks dat deze generatie hier sterk tegenin gaat, is het nog maar de vraag of dit echt zal leiden tot een verandering in het gebruik van deze emoji. Veel mensen, vooral millennials, zien er nog steeds geen probleem in en gebruiken het zonder zorgen als teken van goedkeuring.
Experts denken dat, ondanks de roep van Gen Z, we niet massaal onze emoji-gewoonten zullen veranderen. Gebruik van de duim omhoog emoji is diep ingebed in onze online communicatie en zal niet zomaar verdwijnen. Het blijft een kwestie van persoonlijke en generatiegebonden interpretatie.
Kortom, dit fenomeen toont aan hoe verschillend generaties kunnen denken en communiceren, zelfs over iets kleins als een emoji. Het is een boeiend voorbeeld van hoe cultuur en technologie door de tijd heen veranderen, en hoe verschillende groepen hierop reageren.