Grote installateur verlaat Amsterdam: veiligheid voor klanten niet meer te garanderen

Woon je in Amsterdam? Dan kan het binnenkort een stuk lastiger worden om een installateur aan huis te krijgen. Feenstra, de grootste thuisinstallateur van Nederland, neemt in de Amsterdamse binnenstad geen nieuwe klanten meer aan.

Volgens het bedrijf zijn de problemen zo opgelopen dat monteurs klanten soms niet meer op tijd kunnen bereiken.

Feenstra trapt op de rem

Dit besluit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Feenstra zegt de afgelopen jaren van alles te hebben geprobeerd om in de binnenstad te kunnen blijven werken.

Er is geƫxperimenteerd met bakfietsen, elektrische voertuigen en zelfs tuktuks. Toch zijn de steeds strengere verkeersregels volgens het bedrijf niet meer werkbaar.

Een woordvoerder stelt dat de gemeentelijke beperkingen zich blijven opstapelen.

Reistijd van monteurs loopt uit de hand

Afsluitingen, autoluwe zones, omrijdverplichtingen en een tekort aan parkeerplekken zorgen volgens Feenstra voor flinke vertragingen.

Monteurs zijn soms veel langer onderweg dan gepland en moeten regelmatig zware materialen over grote afstanden tillen.

Daardoor schuiven klussen op en wordt het steeds lastiger om je snel te helpen.

Gevaarlijke situaties liggen op de loer

Vooral bij spoed maakt het bedrijf zich zorgen.

Bij een gaslek, een cv-storing of een koolmonoxidemelding telt elke minuut. Door het autoluwe beleid vreest Feenstra dat monteurs niet altijd snel genoeg kunnen aanrijden.

Het bedrijf spreekt zelfs van mogelijk onveilige situaties.

Feenstra laat weten die verantwoordelijkheid niet te kunnen en willen dragen.

Politiek debat barst los

Het besluit van de installateur zorgt inmiddels voor politieke reuring in Amsterdam.

Politici van onder andere JA21 en het CDA vrezen dat meer bedrijven zullen volgen.

Zij waarschuwen dat het verdwijnen van essentiƫle dienstverleners uiteindelijk gevolgen heeft voor bewoners die afhankelijk zijn van snelle hulp aan huis.

Wethouder ziet het minder somber

Verkeerswethouder Elise Moeskops (D66) noemt het vertrek van Feenstra jammer, maar benadrukt dat er volgens haar nog genoeg alternatieven zijn.

Volgens de wethouder kunnen andere bedrijven het werk overnemen.

Critici vinden die reactie te makkelijk en wijzen erop dat Feenstra waarschijnlijk niet het laatste bedrijf is dat tegen de grenzen van het Amsterdamse beleid aanloopt.

Nog meer parkeerplekken verdwijnen

Intussen wil het Amsterdamse stadsbestuur de komende jaren nog eens duizenden parkeerplaatsen weghalen.

Ook de sluiting van de parkeergarage bij de Bijenkorf staat op de planning.

Tegenstanders vrezen dat hierdoor nog meer ondernemers, leveranciers en dienstverleners de binnenstad gaan mijden.

Veel bewoners vragen zich af wat er gebeurt als straks ook andere cruciale bedrijven besluiten Amsterdam links te laten liggen.

Meer nieuws lezen? Volg kijknieuws.nl.