In het verleden speelden kinderen voornamelijk buiten en gebruikten ze simpele dingen zoals knikkers, touwtje springen of verstoppertje. Ze bedachten hun eigen avonturen buiten in de natuur, bouwden zelf hutten en verzonnen spelletjes samen met vriendjes van de straat. Beweging en sociale interactie stonden centraal in hun speelmomenten. Tegenwoordig speelt technologie een belangrijke rol in het leven van kinderen. Veel tijd wordt besteed aan videogames, tablets en smartphones, vaak alleen en binnenshuis. Hoewel digitale spellen kunnen bijdragen aan creativiteit en het oplossen van problemen, missen kinderen soms de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger heel gewoon waren. Het speelgedrag is daarmee flink veranderd.
Zentralbild Biscan 15.7.1955 Een kinderverzorging tijdens de oogst neemt de taak van boeren en landarbeidersvrouwen over. Naast de al jaren bestaande kleuterschool in Groß-Germersleben, Kreis Wanzleben, is voor de zomer- en herfstmaanden een oogst-kinderkribbe opgezet, waar kinderen tot drie jaar worden opgevangen. Dit geeft moeders de mogelijkheid om zorgeloos en zonder zorgen aan de oogst mee te werken. UBz: In de oogst-kinderkribbe: Peter Herbing (zoon van de agronoom van het Volksgut) is in een karretje gaan zitten en Horst Brauer (zoon van een boer van de LPG “Bördeland”) trekt hem vrolijk door de tuin.
In het voorjaar gingen kinderen vaak naar vijvers en slootjes, met glazen potten en een grote nieuwsgierigheid. Ze zochten er naar kleine wezens die ze voorzichtig opvingen en thuis bewonderden. Deze activiteit bracht hen dichter bij de natuur en leerde hen over groei en verandering. Herinner je je die simpele vreugde nog? Weet je waarin dit betrekking heeft?
Lees het antwoord op de volgende pagina…