“Links is bedoeld om te passeren, niet om er de hele dag te blijven hangen!” zegt Herman, 38, duidelijk geërgerd achter het stuur. Voor hem is dit een van de grootste ergernissen op de snelweg: bestuurders die maar blijven kleven op de linker- of middenstrook terwijl de rechterrijbaan leeg is.
“Ze houden de boel op”
Herman maakt voor zijn werk dagelijks veel kilometers en ziet het overal gebeuren. “Je rijdt op de snelweg, rechts is vrij, maar iemand sukkelt 95 op de midden- of linkerstrook. Wil je dan netjes inhalen, moet je helemaal naar links en vervolgens weer terug. Dat is niet alleen irritant, het is ook gewoon onveilig.”
Volgens hem zijn het vaak dezelfde types achter het stuur. “Ik zeg het maar rechtuit: het zijn geregeld oudere automobilisten of vrouwen die denken dat midden blijven rijden veiliger is. Maar dat is niet zo. Ze veroorzaken juist opstoppingen en gevaarlijke situaties.”
“De politie moet hier strenger op handhaven”
Herman vindt dat er te weinig gehandhaafd wordt. “Op snelheid wordt volop geflitst, maar naar die linksplakkers kijkt niemand. Terwijl die net zo goed risico’s veroorzaken. Laat de politie daar boetes voor uitschrijven. Of beter nog: laat ze een EMG-cursus volgen.”
De EMG-cursus (Educatieve Maatregel Gedrag en Verkeer) is normaal bedoeld voor bestuurders die roekeloos of gevaarlijk rijden. Maar volgens Herman zou die ook moeten gelden voor wie structureel de regels negeert door links te blijven hangen. “Als je niet begrijpt dat rechts de standaard is, dan moet je gewoon worden bijgeschoold. Klaar.”
“Links rijden is geen recht, maar een taak”
Voor Herman draait het om respect voor de regels. “Links gebruik je om in te halen en daarna ga je weer terug. Zo is het bedacht en zo blijft het veilig en vlot. Maar tegenwoordig lijkt de midden- of linkerstrook voor veel mensen hun ‘comfortzone’.”
In de spits valt het extra op. “Dan kruipt iedereen naar het midden en blijft daar, uit angst om te moeten wisselen. Daardoor stokt juist de hele doorstroming. Het is alsof niemand nog weet hoe een snelweg bedoeld is.”
Een frustratie die veel mensen delen
Herman staat niet alleen. Uit enquêtes van automobilistenorganisaties blijkt al jaren dat “onnodig links rijden” in de top drie van verkeersergernissen staat. Toch is handhaven lastig, omdat het moeilijk te bewijzen is en vaak onder “onwenselijk gedrag” valt in plaats van een directe overtreding.
Toch vindt Herman dat dat geen excuus mag zijn. “Als je iemand kunt bekeuren voor twee kilometer te hard, kun je ook iemand aanspreken die kilometerslang zonder reden links blijft hangen. Dat is gewoon asociaal rijgedrag.”
Niet asociaal, maar gewoon onwetend?
Sommige verkeersdeskundigen zeggen dat veel mensen het simpelweg niet doorhebben. Ze denken dat rijden op de middenbaan veiliger is, of ze zijn bang om vaak van rijstrook te wisselen. Herman heeft daar weinig begrip voor. “Dan leer je het opnieuw. Iedereen heeft rijles gehad. Als je niet meer weet hoe het moet, hoor je niet thuis op de snelweg.”
“Laat die mensen bijspijkeren”
Hij wil daarom een stevigere aanpak. “Verkeersregels gelden voor iedereen. Houd je je er niet aan, dan moet je leren hoe het wel moet. Een korte EMG-cursus is ideaal: niet als straf, maar als heropvoeding. Laat ze maar een paar uur horen hoe hun gedrag de boel ophoudt.”
Wat vind jij?
Vind jij dat linksplakkers harder aangepakt moeten worden, of slaat Herman door? Sommigen vinden zijn voorstel te streng, anderen herkennen het probleem elke dag.
Hoe dan ook, Herman blijft bij zijn standpunt. Terwijl hij zijn richtingaanwijzer aanzet en keurig terug naar rechts gaat, zegt hij hoofdschuddend:
“Links gebruik je om even voorbij te gaan, niet om rond te hangen. Dat zou iedereen moeten snappen.”