Lagere waardes van tweedehands elektrische auto’s brengen leasebedrijven in problemen

Leasingbedrijven zitten in de knel door lage restwaarde van EV’s

De lagere dan verwachte tweedehandswaarde van elektrische auto’s zorgt voor flinke problemen in de leasingbranche. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van de grootste leasemaatschappijen in Europa, heeft hier recent zijn zorgen over geuit.

Albertsen geeft aan dat bedrijven zich misschien niet volledig willen committeren aan elektrische voertuigen, vooral als de restwaardes zo onvoorspelbaar blijven. Dit brengt namelijk grote financiële risico’s met zich mee.

Leasemaatschappijen zoals Ayvens lopen tegen onverwacht lage restwaardes van hun elektrische auto’s aan. Ayvens heeft momenteel 3,4 miljoen auto’s rondrijden in Europa, waarvan tien procent elektrisch. De restwaarde is een belangrijk punt voor leasingbedrijven, omdat dit het bedrag is dat aan het eind van het leasecontract moet worden terugbetaald.

Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de maandelijkse kosten, wat cruciaal is voor betaalbare leasecontracten. Terwijl de restwaarde van benzine- en dieselauto’s meestal goed te voorspellen is, geldt dit niet voor elektrische auto’s. In het begin waren de verwachtingen hoog: elektrische auto’s zouden minder slijten en daardoor een hogere restwaarde hebben dan wagens met verbrandingsmotoren. Dit vertrouwen kwam vooral door de eerste Tesla’s die hoge tweedehandsprijzen haalden.

Maar de markt voor elektrische auto’s is veranderd. Goedkopere modellen uit onder andere China en nieuwe technologische ontwikkelingen hebben de vraag naar oudere, tweedehands elektrische auto’s doen afnemen.

Nu de eerste generatie zakelijke elektrische auto’s de leeftijd van vier jaar bereikt, moeten ze verkocht worden op de tweedehandsmarkt. Helaas vallen de prijzen flink tegen: ze liggen 35 tot 40 procent lager dan voorspeld. Dit komt niet door technische gebreken, maar doordat kopers vaker kiezen voor nieuwere en modernere modellen.

Klik op volgende voor de volgende pagina