Maarten ziet de feestdagen alweer naderen, maar in plaats van uit te kijken naar de gezelligheid, wordt hij juist kribbig van alles wat bij kerst komt kijken. Voor hem is het overduidelijk: kerst heeft weinig meer te maken met gezelligheid, samen zijn of de kerstgedachte. Nee, het draait allemaal om geld en spullen, en het lijkt wel alsof de druk elk jaar toeneemt.
De oorspronkelijke kerstgedachte is verdwenen
Volgens Maarten is de echte kerstgedachte helemaal verloren gegaan. Vroeger ging kerst om samenzijn, dankbaarheid en even stil staan bij wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Maar wat hij nu ziet, lijkt daar totaal niet meer op. Mensen lijken alleen nog maar bezig met cadeau’s kopen en de meest extravagante diners te plannen. De gezelligheid en warmte zijn volgens hem volledig overschaduwd door een commerciële gekte en koopdrang.
Overal reclame en aanbiedingen
Weken voor kerst kan Maarten geen stap meer zetten zonder gegeseld te worden door reclames en speciale aanbiedingen. De winkelstraten hangen vol met borden die je aansporen om vooral “nu te kopen” of “nog groter uit te pakken”. En online? Daar is het één grote stroom van advertenties voor de nieuwste snufjes en “kerstaanbiedingen”. Zelfs in de supermarkt wordt hij om de oren geslagen met speciale kerstproducten. Voor Maarten voelt het alsof hij niet eens de keuze krijgt om het rustig aan te doen.
De druk om cadeaus en grote diners
Elke keer rond deze tijd voelt Maarten de druk om dure cadeaus te zoeken en een groots diner te organiseren. Het lijkt wel of er van hem wordt verwacht dat hij helemaal losgaat, of het nu is voor familie, vrienden of voor het kerstdiner zelf. Maar hij ziet het simpelweg niet zitten om klauwen met geld uit te geven aan dingen die eigenlijk niemand nodig heeft. Toch vindt hij het lastig om die verwachtingen naast zich neer te leggen, omdat het lijkt alsof hij anderen teleurstelt als hij zich niet aan de ‘norm’ houdt.
Kerst als luxe competitie
In zijn omgeving merkt Maarten dat kerst steeds meer een soort competitie wordt. Iedereen probeert ander te overtreffen met nog duurdere cadeaus, nog luxere gerechten en de meest spectaculaire decoraties. Het gaat niet meer om gezelligheid, maar om wie het meest indrukwekkende feest op poten zet. Hij hoort vrienden opscheppen over de bergen geld die ze aan versiering en cadeaus hebben uitgegeven, en vraagt zich af of ze nog beseffen waarvoor ze het eigenlijk vieren. Het lijkt wel een wedstrijd geworden, en dat staat Maarten helemaal tegen.
Heeft kerst nog betekenis zonder koopdrang?
Maarten vraagt zich af of mensen nog echt kunnen genieten van de feestdagen als ze niet gefocust zijn op kopen en geld uitgeven. Hij mist de eenvoud van vroegere kerstvieringen, toen het vooral ging om samenzijn met dierbaren in plaats van om dure cadeau’s en luxe. Kan kerst nog betekenisvol zijn zonder al die haast en commercie? En hoe geef je daar vorm aan in een wereld die je voortdurend aanmoedigt om vooral veel te kopen?
Wat vind jij?
Wat vind jij ervan? Voel jij ook de druk om met kerst steeds meer te besteden en groter uit te pakken? Of zie je kerst nog steeds als een moment van bezinning en warmte? Hoe ga jij om met de verwachtingen die rond de feestdagen hangen? Deel je gedachten en laten we samen nadenken over hoe we kerst kunnen vieren op een manier die echt betekenisvol is, zonder de constante focus op geld en spullen.