Peter (62) wil niet overstappen op online bankieren: “Die technologie vertrouw ik niet”
Peter, een man van 62 jaar die zijn hele leven in dezelfde wijk heeft gewoond, regelt zijn geldzaken al jaren op dezelfde manier: met pen en papier en door regelmatig zijn lokale bank te bezoeken. Ook al wordt de wereld om hem heen steeds digitaler, Peter blijft trouw aan de traditionele manier van bankieren. Voor hem is internetbankieren geen optie.
Aan de keukentafel, omringd door zijn vertrouwde bankafschriften, zegt Peter stellig: “Die technologie vertrouw ik gewoon niet.” Waar de meeste mensen hun bankzaken tegenwoordig met een paar klikken op hun telefoon regelen, vindt Peter dat gewoon een stap te ver.
“Mensen zeggen dat het makkelijk is en dat je alles onder controle hebt, maar ik voel me er niet goed bij. Wat als er iets misgaat? Wat als iemand mijn geld steelt en ik merk het niet eens?” vraagt hij zich af.
Peters achterdocht richting technologie gaat verder dan enkel het ongemak van iets nieuws leren. “Je hoort zoveel verhalen over hackers, mensen die plots al hun spaargeld kwijt zijn. Hoe kan ik er zeker van zijn dat het veilig is?” zegt hij.
Hij voelt geen drang om met de massa mee te gaan. “Ik weet hoe mijn bank werkt. Heb ik een probleem, dan ga ik gewoon naar binnen en praat ik met iemand aan de balie. Ze kennen me daar, en ik heb altijd het gevoel dat ik op hen kan vertrouwen. Dat krijg ik niet van een scherm.”
Verhalen van vrienden en familie versterken zijn scepticisme. Peter vertelt over een goede vriend die bijna 5000 euro verloor door een phishing-aanval. “Hij kreeg een e-mail die van zijn bank leek te komen, en voordat hij het doorhad, was zijn geld weg. Gelukkig kreeg hij het terug van de bank, maar dat heeft me alleen nog maar meer doen beslissen dat online bankieren niets voor mij is.”
Lees verder op de volgende pagina