Het idee achter wegen die elektrische auto’s opladen is vergelijkbaar met het draadloos opladen van smartphones. De technologie gebruikt inductieve koppelingen tussen koperen spoelen onder de weg en spoelen in de voertuigen. Wanneer een auto over deze spoel rijdt, wordt de batterij opgeladen via een magnetisch veld, net zoals je je smartphone oplaadt zonder kabeltje.
Deze innovatie kan mogelijk kleinere batterijen in elektrische auto’s tot gevolg hebben, wat voordelen biedt op het gebied van gewicht, productiekosten en de levensduur van de batterijen. Ondanks de veelbelovende kanten, is het belangrijk om de voor- en nadelen beter te bekijken.
Voordelen en nadelen van deze technologie
De wegen die elektrische voertuigen opladen met Electreon’s systeem hebben duidelijke voordelen. Denk bijvoorbeeld aan minder behoefte aan laadstations en kleinere batterijen. Bovendien kan het helpen bij de ontwikkeling van slimme infrastructuren. Er zijn echter ook nadelen die we niet kunnen negeren. De kosten voor het installeren van deze spoelen over grote wegen zijn hoog, net als de kosten voor de automobilisten die hiervan gebruik maken. Daarnaast moet er ook rekening gehouden worden met de efficiĆ«ntie van draadloos opladen, die al relatief laag is voor smartphones, en met de vraag of huidige voertuigen hier wel mee kunnen werken.
Samenvattend, de technologie is zeker interessant en testen in verschillende landen laten hoopvolle resultaten zien. Het zou best kunnen dat we in de toekomst allemaal in een elektrische auto rijden die wordt opgeladen terwijl we over de snelweg zoeven. Maar zover zijn we nog niet. Voor nu blijft het grotendeels toekomstmuziek.
Meer informatie vind je op de website van Electreon: Electreon.