Grote teruggang in verkoop
De verontrustende cijfers veroorzaken een golf van pessimisme bij Duitse autohandelaren. Maar liefst 91 procent van de dealers die deelnamen aan het onderzoek gelooft dat de verkoop aan consumenten dit jaar slecht of zeer slecht zal verlopen. Aan de zakelijke kant verwacht 84 procent van de verkopers een negatief verkoopjaar.
Niet alleen volledig elektrische auto’s worden minder populair. Ook plug-in hybrides verliezen terrein onder zowel particulieren als zakelijke klanten. De verkoop van plug-in hybrides aan particulieren daalde in de eerste helft van 2024 met 37 procent ten opzichte van vorig jaar. Voor zakelijke kopers is er een afname van 33 procent.
Tegelijkertijd is er een duidelijke stijging in de vraag naar auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Onder Duitse consumenten steeg de verkoop van benzine- en dieselauto’s in de eerste helft van het jaar met 24 procent. In de zakelijke markt is er ook een toename van 20 procent te zien.
Volgens Duitse autoverkopers zijn de hogere aankoop- en leaseprijzen van elektrische auto’s en plug-in hybrides een grote oorzaak van deze daling. Andere genoemde oorzaken zijn onzekerheid over de toekomstwaarde, een tekort aan laadpunten, en het gebrek aan oplaadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien mogelijkheden in e-brandstoffen en pleiten voor meer overheidssteun voor deze synthetische brandstoffen als alternatief.
Met de huidige ontwikkelingen is de toekomst van elektrische voertuigen in Duitsland onzeker. De voorkeur lijkt te verschuiven naar traditionele brandstofauto’s, wat vragen oproept over de toekomst van elektrische mobiliteit in het land. Terwijl de verkoop van EV’s daalt, blijft de discussie over duurzame opties doorgaan.
(Bron: Autovisie)