Forse daling in verkopen
De zorgwekkende verkoopcijfers zorgen voor veel negativiteit onder Duitse autoverkopers. Maar liefst 91 procent van de ondervraagde dealers verwacht dat de verkoop aan consumenten dit jaar slecht tot zeer slecht zal zijn. In de zakelijke markt verwacht 84 procent van de dealers een negatief verkoopjaar.
Het zijn niet alleen volledig elektrische auto’s die deze daling ervaren. Ook plug-in hybrides verliezen terrein bij zowel particulieren als zakelijke klanten. In de eerste helft van 2024 is de verkoop van plug-in hybrides aan particulieren met 37 procent gedaald ten opzichte van het voorafgaande jaar. Voor de zakelijke markt is er een daling van 33 procent.
Ondertussen neemt de vraag naar voertuigen met traditionele verbrandingsmotoren merkbaar toe. De verkoop van benzine- en dieselauto’s is in de eerste helft van het jaar met 24 procent gestegen onder Duitse consumenten. Ook in de zakelijke markt is er een stijging van 20 procent waarneembaar.
Volgens Duitse autodealers zijn de hoge aanschaf- en leasekosten van elektrische auto’s en plug-in hybrides een van de belangrijkste redenen voor deze verkoopdalingen. Andere redenen die genoemd worden zijn onzekerheid over de restwaarde, een gebrekkige laadinfrastructuur, en het ontbreken van laadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien mogelijkheden in e-fuels en vragen om meer overheidssteun voor deze synthetische brandstoffen als alternatief.
Gezien de huidige trends is de toekomst van elektrische auto’s in Duitsland onzeker. De voorkeur lijkt te verschuiven naar traditionele verbrandingsmotoren, wat vragen oproept over de toekomst van elektrische mobiliteit in het land. Hoewel de verkoop van EV’s terugloopt, blijft de discussie over duurzame alternatieven doorgaan.
(Bron: Autovisie)