Binnenkort gaan de kosten van autobezit in Nederland flink omhoog door wijzigingen in de wegenbelasting die gepland staan voor 2025. In zeven van de twaalf provincies gaan de opcenten stijgen, en de belastingvoordelen voor elektrische en hybride auto’s worden stap voor stap weggehaald. De gevolgen hiervan zijn voor elke autobezitter anders, maar vooral eigenaren van elektrische wagens zullen de veranderingen merken.
Tot nu toe hoefden bezitters van volledig elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen. Maar daar komt per 1 januari 2025 een einde aan. Vanaf dan moeten eigenaren van elektrische auto’s beginnen met 25% van het standaardtarief te betalen. Dit percentage loopt de komende jaren steeds verder op, en zal in 2030 gelijk zijn aan het volle tarief. Deze wijziging laat zien dat de stimulering voor elektrisch rijden verandert.
Hoeveel wegenbelasting je precies betaalt, hangt af van de provincie waar je woont en wordt beïnvloed door factoren als CO2-uitstoot, gewicht, en brandstoftype. Volgens Tim Roks, een expert van AutoTrack, is vooral het gewicht doorslaggevend, wat niet gunstig is voor elektrische auto’s. Die zijn door hun batterijen meestal zwaarder dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Dit extra gewicht leidt direct tot hogere kosten. Neem bijvoorbeeld een elektrische Volkswagen Golf, die weegt ongeveer 300 kilo meer dan het benzinemodel, en dat verschil zie je terug in de belastingaanslag.
Meer Belastingen Voor Autofans
Zelfs al profiteren elektrische bestuurders in 2025 nog van een zekere korting, al in 2026 moeten ze 75% van het normale tarief gaan ophoesten. Roks geeft aan dat het gewicht van een auto een belangrijke factor wordt om mee te nemen bij de aanschaf van een elektrische auto. Naast de stijgende basiswegenbelasting, die in 2025 vanwege inflatiecorrectie met 1,2% omhoog gaat, krijgen autobezitters ook te maken met stijgende provinciale opcenten, die van regio tot regio sterk kunnen verschillen.
In provincies zoals Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg worden deze opcenten hoger. Dat kan voor bepaalde bestuurders betekenen dat ze jaarlijks tientallen tot zelfs honderden euro’s meer kwijt zijn. Als je van een provincie met lage opcenten verhuist naar een provincie met hogere opcenten, zoals van Overijssel naar Gelderland, kunnen de jaarlijkse kosten flink oplopen. Die prijsstijgingen treffen dieselrijders en zwaardere elektrische voertuigen vaak nog harder.
Ook voor hybride auto’s wijzigen de belastingregels. Plug-in hybrides zien hun belastingvoordelen langzaam verdwijnen. Bestuurders van hybride auto’s gaan vanaf 2025 75% van het standaard wegenbelastingtarief betalen en in 2026 verdwijnt de korting helemaal. Hierdoor worden de kosten voor hybride auto’s vergelijkbaar met die voor auto’s op traditionele brandstof.
Deze belastingaanpassingen raken alle autobezitters, maar hoeveel impact het heeft, varieert enorm afhankelijk van het type voertuig en waar je woont. De fiscale voordelen voor elektrische en hybride auto’s verdwijnen, dus het wordt belangrijker dan ooit voor autobezitters om goed te kijken naar de belastingtarieven en bijkomende kosten als ze een auto willen kopen. Wat vind jij van deze veranderingen? Deel je mening met ons op onze Facebookpagina!