In de jaren ’60 tot ’80 was het straatbeeld in Nederland doordrenkt met bromfietsen die nu als iconisch worden beschouwd. Denk aan de Zündapp, Kreidler, Solex en Puch; ze waren ontzettend populair en hadden een speciaal plekje in de harten van vele jongeren. Deze “fatbikes” van toen, zoals je ze met een knipoog zou kunnen noemen, vielen op door hun bijzondere ontwerp, snelheid en prestaties. Ze stonden symbool voor vrijheid, stijl en snelheid, en gingen vaak nog harder dan de elektrische fatbikes van nu.
Zündapp
Onder de geliefde brommers uit de jaren ’70 en ’80 was de Zündapp absoluut een favoriet. Het Duitse merk was bekend vanwege zijn stevige constructie en krachtige motoren. Bijvoorbeeld de Zündapp KS50, die wel 80 km/u wist te bereiken; best indrukwekkend voor een bromfiets. Voor velen was de Zündapp meer dan een vervoermiddel — het was een symbool van status en indruk maken. Het herkenbare geluid van de tweetaktmotor en het eigenaardige design maakten deze brommer onvergetelijk. Vergeleken met de hedendaagse fatbikes, die door regelgeving tot 25 km/u beperkt zijn, hadden de Zündapps duidelijk meer snelheid en aantrekkingskracht.
Kreidler
Kreidler was een ander bekend Duits merk dat hoog werd ingeschat door bromfietsfanaten. De Kreidler Florett was een echt icoon, geroemd om zijn snelheid. Net als de Zündapp kon de Kreidler probleemloos snelheden van 70 tot 80 km/u bereiken en was hiermee populair onder jongeren die van racen hielden. Deze bromfietsen werden vaak nog sneller gemaakt door aanpassingen die bij elektrische fatbikes nu niet zomaar mogelijk zijn. De sportieve look en slanke benzinetank, gecombineerd met chromen details, gaven de Florett een stoere uitstraling. Vandaag de dag zijn Kreidler-brommers gewilde verzamelobjecten, een blijvende herinnering aan snelheid en avontuur.
Solex
Hoewel de Solex wat trager was dan de Zündapp en Kreidler, had het zijn unieke charme. Deze Franse bromfiets had een opvallend ontwerp met de motor boven het voorwiel en was geliefd om zijn eenvoud en betrouwbaarheid. Met snelheden rond de 30 km/u werd hij niet voor z’n snelheid gekozen, maar paste hij perfect in de retro sfeer van de jaren ’60 en ’70. Veel jongeren gebruikten de Solex dagelijks en voor plezier. In tegenstelling tot moderne elektrische fietsen die oplaadstations nodig hebben, draaide de Solex op benzine, wat destijds enorm praktisch was.
Puch
De Puch bromfiets, vooral de fameuze Puch Maxi, was een gigantisch succes in Nederland. Deze makkelijke Puch Maxi was populair vanwege zijn simpelheid en de mogelijkheid om hem naar persoonlijke smaak aan te passen. Veel eigenaars gaven hun brommers een unieke look door de motor te pimpen of gepersonaliseerde kleuren en stickers toe te voegen. Met kleine aanpassingen kon de Maxi eenvoudig 50 km/u halen, waarmee het een echte cultklassieker werd. Nu zie je deze modellen vooral op beurzen en bij verzamelaars, maar in de jaren ’70 was het dé bromfiets voor jonge avonturiers.
De moderne fatbikes vergeleken
Tegenwoordig zijn fatbikes – meestal elektrische fietsen met dikke banden – sterk gereguleerd door de Europese wetgeving en kunnen ze niet harder dan 25 km/u. Eigenlijk zijn moderne fatbikes vooral praktisch en milieuvriendelijk, in tegenstelling tot de snelle, mechanisch indrukwekkende bromfietsen van vroeger. De coole uitstraling van merken als Zündapp en Kreidler blijft echter onvergelijkbaar en roept nostalgische beelden op van een tijd waarin jongeren zoefden over de wegen met de wind in hun haren en vrijheid als doel.