In Nederland worden de kosten voor autobezit binnenkort flink verhoogd door wijzigingen in de wegenbelasting. Deze verandering, die voor 2025 op de planning staat, zorgt ervoor dat veel autobezitters meer zullen moeten betalen. Zeven van de twaalf provincies verhogen hun opcenten, terwijl fiscale voordelen voor elektrische en hybride voertuigen langzaam worden afgebouwd. Wat dit specifiek voor jou als autobezitter betekent, hangt af van meerdere factoren, maar vooral eigenaren van elektrische auto’s zullen deze veranderingen merken.
Tot dusver konden volledig elektrische voertuigen profiteren van een vrijstelling van de wegenbelasting. Echter, deze regeling verdwijnt vanaf 1 januari 2025. Vanaf die datum moeten eigenaars van elektrische voertuigen 25% van het reguliere tarief gaan betalen, en dit percentage stijgt de komende jaren gestaag, totdat het in 2030 gelijk is aan het volledige tarief. Dit is een duidelijke verschuiving in het beleid omtrent elektrische voertuigen.
De hoogte van je wegenbelasting is afhankelijk van de provincie waarin je woont en wordt ook beïnvloed door factoren zoals CO2-uitstoot, gewicht en het type brandstof van je auto. Volgens auto-expert Tim Roks van AutoTrack speelt vooral het gewicht een cruciale rol, wat met name nadelig is voor elektrische auto’s. Bekend is dat elektrische voertuigen dankzij hun batterijpakketten meestal zwaarder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Dit extra gewicht leidt direct tot hogere belastingtarieven. Zo is een elektrische Volkswagen Golf ongeveer 300 kilo zwaarder dan de benzinevariant, wat duidelijk te merken is in de belastingkosten.
Toenemende Belastingkosten Voor Automobilisten
Hoewel rijders van elektrische auto’s in 2025 nog een zekere korting behouden, moeten ze in 2026 al 75% van het normale tarief betalen. Roks benadrukt dat het gewicht van een auto een belangrijk aspect wordt bij de beslissing voor de aanschaf van een elektrische auto. Naast de stijgende basiswegenbelasting, die in 2025 met 1,2% omhoog gaat vanwege inflatiecorrectie, krijgen autobezitters ook te maken met verhogingen in provinciale opcenten, die flink kunnen verschillen per regio.
In provincies zoals Friesland, Flevoland, Gelderland, Utrecht, Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg gaan deze opcenten omhoog. Dit kan voor sommige autobezitters leiden tot tientallen tot honderden euro’s extra kosten per jaar. Als je verhuist van een provincie met lagere opcenten naar een regio met hogere, zoals van Overijssel naar Gelderland, kunnen de jaarlijkse kosten flink oplopen. Voor dieselrijders en grotere elektrische voertuigen zijn deze toenames zelfs nog ingrijpender.
Hybride voertuigen zullen ook de gevolgen ondervinden van de nieuwe belastingregels. Plug-in hybrides verliezen geleidelijk hun belastingvoordelen. Vanaf 2025 betalen eigenaren van hybride auto’s 75% van het standaard wegenbelastingtarief, en tegen 2026 valt de korting volledig weg. Hierdoor zullen de kosten voor hybride voertuigen vergelijkbaar worden met die van traditionele brandstofauto’s.
De veranderingen in de wegenbelasting treffen alle autobezitters, hoewel de impact sterk verschilt afhankelijk van het type voertuig en woongebied. De fiscale voordelen voor elektrische en hybride voertuigen verdwijnen, waardoor het essentieel wordt voor autobezitters om goed op de belastingtarieven en bijkomende kosten te letten bij de aanschaf van een voertuig. Wat is jouw mening over deze veranderingen? Deel je gedachten op onze Facebookpagina!