In een ander geval, met Henk Smits, een inwoner van dezelfde stad in Gelderland, liep het ook helemaal uit de hand. Tijdens zijn rit op de elektrische fiets van zijn vrouw naar zijn werk in Nijmegen, explodeerde de accu plotseling en vloog in brand. Hij beschrijft de schokkende gebeurtenis als volgt: “Zonder dat ik het doorhad, werden er felle vlammen uit de accu gespoten. Het waren geen kleine vonkjes, maar behoorlijk grote vlammen. Door een wonder kon ik van mijn fiets afkomen. Mijn werkkleding was gesmolten en mijn lunchpakket was geroosterd.”
Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is dit een bekend probleem dat eerder minder vaak voorkwam in 2017. Maar waarom gebeurt dit nu steeds vaker? Is er een verband tussen het groeiende aantal verkochte elektrische fietsen in de afgelopen twee jaar en het stijgende aantal brandincidenten? Zijn de accu’s in fietsen vatbaarder voor brand dan die in mobiele telefoons of laptops? Jos Lenssen van Battery Fact in Nijmegen, een bedrijf dat verschillende accu’s verkoopt, vermoedt van wel, maar kan dit niet met zekerheid bevestigen. “De celstructuur is hetzelfde als die in laptops, maar er zijn er meer bij elkaar geplaatst en ze moeten meer energie genereren, zelfs tijdens het opladen. Dit kan leiden tot meer warmteproductie en waarschijnlijk ook een verhoogd brandrisico.”
Het lopende onderzoek naar de veiligheid van deze accu’s wordt uitgevoerd door de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit). In hun jaarplan wordt gesteld dat de vraag naar draagbare energie voor mobiele apparaten blijft groeien. Het is een innovatieve industrie, maar het brengt onbekende risico’s met zich mee en er zijn gevallen bekend van exploderende batterijen. Verder onderzoek is duidelijk noodzakelijk, maar er kunnen op dit moment geen uitspraken worden gedaan over de bevindingen van het lopende onderzoek.