Grote terugloop van de verkoop
Deze zorgwekkende verkoopcijfers hebben een golf van pessimisme teweeggebracht onder Duitse autohandelaren. Liefst 91 procent van de onderzochte dealers verwacht dat de verkoop van elektrische auto’s aan consumenten dit jaar beneden peil zal zijn. Voor de zakelijke markt denkt 84 procent van de dealers dat dit jaar slecht uit zal pakken.
Niet alleen vol-elektrische voertuigen lijden hieronder. Ook plug-in hybriden raken in onmin bij zowel particuliere als zakelijke klanten. Vergeleken met het jaar ervoor is de verkoop van plug-in hybrides aan particulieren in de eerste helft van 2024 met 37 procent afgenomen. Bij zakelijke rijders is er een teruggang van 33 procent.
Tegelijkertijd zien we een duidelijke stijging in de vraag naar auto’s met traditionele verbrandingsmotoren. Voor Duitse consumenten is de verkoop van benzine- en dieselauto’s met 24 procent toegenomen in de eerste helft van het jaar. In het zakelijke segment is er zelfs een stijging van 20 procent te zien.
Volgens Duitse autohandelaren dragen hogere prijzen voor de aanschaf en het leasen van elektrische voertuigen en plug-in hybrides grotendeels bij aan deze verkoopdaling. Andere redenen die genoemd worden, zijn onzekerheid over de restwaarde, onvoldoende infrastructuur voor opladen, en het gebrek aan laadmogelijkheden thuis. Veel dealers zien kansen in e-fuels en vragen om meer overheidssteun voor deze synthetische brandstoffen als een alternatief.
Met de huidige ontwikkelingen is de toekomst van elektrische auto’s in Duitsland onduidelijk. Er is een verschuiving van voorkeur naar auto’s met interne verbrandingsmotoren, wat vragen oproept over de toekomst van elektrische mobiliteit in het land. Terwijl de verkoop van EV’s afneemt, blijft het debat over duurzame alternatieven voortgaan.
(Bron: Autovisie)