Zijn Supermarkt Zwarte Olijven Echt?
Heb je wel eens een blik of pot met supermarkt zwarte olijven meegenomen? Ze lijken misschien diepzwart, maar in werkelijkheid bestaan pikzwarte olijven niet zo in de natuur.
Verschil tussen Groene en Zwarte Olijven
Zoals al eens besproken, komen groene en zwarte olijven niet van verschillende boomsoorten. In de olijffamilie, de Oleaceae, is er slechts één type boom die eetbare olijven voortbrengt: de Olea Europaea.
Olijvenkleuren: Groen of Zwart
Het verschil in kleur bij olijven ontstaat tijdens hun rijping. Groene olijven zijn nog niet rijp en worden meestal rond september of oktober geplukt. Zwarte olijven zijn rijpe exemplaren die een paar maanden later worden verzameld, doorgaans tussen december en januari. Hun kleur kan variëren van donkerbruin tot purper, maar volledig zwart zijn ze nooit. Omdat zwarte olijven langer rijpen, worden ze zachter en krijgen ze een vollere smaak, wat vaak resulteert in een hogere prijs.
Oogsttijd: Tijd en Geld Besparen
Waarom worden olijven eerder geplukt? Simpel gezegd, om tijd en geld te besparen. Rijpe olijven vallen gemakkelijk van de boom en kunnen rotten, wat verlies betekent. Door groene, onrijpe olijven te oogsten, worden deze gevaren vermeden en kosten bespaard. Bovendien vergt het langer laten rijpen van olijven extra tijd en middelen.
Chemische Transformatie naar ‘Zwarte’ Olijven
Er bestaat een efficiëntere en goedkopere manier om zwarte olijven te verkrijgen. Groene olijven worden vaak chemisch behandeld om als ‘zwarte’ olijven verkocht te worden. Dit proces maakt gebruik van bijtende soda, hetzelfde spul als gootsteenontstopper, om de bitterheid weg te halen. Vervolgens worden de olijven zwart gemaakt met ijzergluconaat (E579), wat ze die onyx look geeft zoals je in de supermarkt ziet.
Conclusie
Dus, de volgende keer dat je zwarte olijven in de supermarkt koopt, ben je je er nu van bewust dat ze een chemische bewerking hebben gehad en niet ‘oorspronkelijk’ zwart zijn. Dit inzicht kan je eetgewoonten beïnvloeden en je aanzetten om beter over voedselmarketing na te denken.
(Bron artikel: 24kitchen)