Agent tikt ruit in en redt hond, maar wat hij daarna doet laat het internet ontploffen

Elke zomer weer gaat het mis: baasjes laten hun hond achter in een loeihete auto. Ondanks alle waarschuwingen beseffen veel mensen nog steeds niet hoe gevaarlijk dat is.

In het Amerikaanse Strongsville, Ohio, liep het bijna verkeerd af. Een passant zag een hond in een afgesloten wagen in de volle zon. Omdat het dier duidelijk last had van de hitte, werd meteen de politie gebeld.

Politie bevrijdt hond uit snikhete wagen

Toen agenten arriveerden, zat de hond nog altijd alleen in het voertuig. Binnen was de temperatuur al flink opgelopen.

Om geen enkel risico te nemen sloeg een agent een ruit in en haalde het dier zo snel mogelijk naar buiten. De hond werd gekoeld en nagekeken. Net op tijd.

Baasje bagatelliseert het gevaar

Niet veel later kwam de eigenaresse terug bij de auto. Volgens Amerikaanse media zei ze dat ze maar “heel even” weg was geweest en dat haar hond volgens haar niet in gevaar was.

De agent dacht daar heel anders over.

Bijzondere wake-upcall

Om te laten voelen hoe heet het in de auto was, vroeg de agent de vrouw om zelf plaats te nemen. De ramen bleven dicht en de motor stond uit.

Na een paar minuten stapte ze weer naar buiten.

Volgens de agent zag ze er zichtbaar ongemakkelijk uit. Ze gaf toe dat de hitte veel erger was dan ze had verwacht.

Uiteindelijk kreeg ze een waarschuwing.

Het risico wordt vaak onderschat

Dierenorganisaties benadrukken dat veel mensen niet begrijpen hoe snel een auto in een oven verandert.

Zelfs als het buiten rond de 22 graden is, kan de temperatuur in een afgesloten auto in korte tijd gevaarlijk hoog worden. Voor honden is dat extra riskant, omdat zij hun warmte veel minder goed kwijt kunnen dan mensen.

Daardoor kunnen dieren al binnen enkele minuten oververhit raken, met mogelijk fatale gevolgen.

Elk jaar opnieuw veel meldingen

Politie en dierenhulporganisaties krijgen ieder jaar weer meldingen van honden die in warme auto’s worden achtergelaten.

Vaak loopt het goed af, maar helaas komt hulp soms te laat.

De boodschap van hulpdiensten is daarom helder: laat een hond nooit achter in een afgesloten auto, ook niet voor een paar minuten.

Blijf op de hoogte via kijknieuws.nl.