Elektrische auto’s nu duurder per kilometer dan benzinewagens: kan dit de overstap naar duurzaam vervoer vertragen?

Ooit was elektrisch rijden de slimme, betaalbare keuze voor wie milieubewust op pad wilde. De situatie is echter flink aan het veranderen. Door oplopende kosten, zoals de snellere waardevermindering van auto’s, het stopzetten van subsidies en de groeiende wegenbelasting, wordt elektrisch rijden voor veel mensen minder aantrekkelijk.

Een groot probleem is hoe snel elektrische auto’s in waarde dalen. Modellen zoals de Fiat 500e en Tesla Model 3 verliezen binnen enkele jaren meer dan de helft van hun waarde. Dit komt omdat auto-technologie snel veroudert; nieuwe modellen hebben een grotere actieradius, sneller oplaadvermogen en meer snufjes. Daardoor worden oudere auto’s minder interessant en hun waarde daalt sneller.

Daarnaast worden de fiscale voordelen langzaam afgebouwd. Eerder hoefden bestuurders van elektrische auto’s geen wegenbelasting te betalen. Maar vanaf 2025 verandert dit: je betaalt dan 25% van het normale tarief en in 2026 zelfs al 75%. Uiteindelijk zal over vijf jaar de wegenbelasting even hoog zijn als die voor benzineauto’s. Omdat elektrische auto’s vaak zwaarder zijn door hun batterijen, kunnen ze zelfs meer gaan betalen dan vergelijkbare benzinemodellen.

Ook is er minder financiële steun omdat subsidies verdwijnen, wat elektrisch rijden betaalbaarder maakte. De gemiddelde prijs van een elektrische auto ligt rond de €46.000, wat veel hoger is dan de €34.500 die de meeste consumenten willen uitgeven. Deze verminderde steun maakt de overstap lastig.

De huidige uitdagingen en toekomstperspectieven

Er zijn echter nog steeds voordelen aan elektrisch rijden, vooral als je thuis kunt opladen. Mensen met zonnepanelen kunnen hun auto goedkoper opladen, wat elektrisch rijden voordeliger maakt. Er komen ook steeds meer goedkopere modellen op de markt. Waar er vorig jaar zeven elektrische voertuigen onder de €35.000 verkrijgbaar waren, is dat aantal inmiddels verdubbeld. Dit zou elektrisch rijden voor meer mensen aantrekkelijk kunnen maken.

Ondanks de financiële uitdagingen loopt Nederland nog steeds voorop met laadfaciliteiten, dankzij een uitgebreid en goed ontwikkeld netwerk van laadpalen. Bovendien zijn jongeren erg geïnteresseerd in elektrische auto’s, wat positief is voor de toekomst. De grootste uitdaging blijft het verdwijnen van fiscale voordelen. Hogere kosten kunnen mensen afschrikken, ondanks het belang van elektrisch rijden voor de duurzaamheiddoelen van de overheid.

Zonder ingrepen, zoals het terugbrengen van subsidies voor betaalbare elektrische auto’s of technologische innovaties die kosten reduceren, bestaat de kans dat elektrisch rijden een luxeproduct blijft. Voor veel consumenten is het een dure keuze, hoewel het vele voordelen heeft op vlak van duurzaamheid en milieu.