Ooit speelden kinderen vooral buiten met simpele dingen zoals knikkers, touwtjespringen en verstoppertje. Ze bedachten hun eigen avonturen tussen de bomen, bouwden hutten en verzonnen spelletjes met buurtvriendjes. Lichamelijke activiteit en sociaal contact stonden centraal in hun speelmomenten. Vandaag de dag neemt technologie een belangrijke plek in in het leven van kinderen. Ze brengen veel tijd door met videospellen, tablets en smartphones, vaak binnen en alleen. Hoewel digitale spellen de creativiteit en probleemoplossend vermogen kunnen bevorderen, missen kinderen af en toe de spontane, fysieke en sociale ervaringen die vroeger zo vanzelfsprekend waren. Het speelgedrag is daardoor flink veranderd.
Zentralbild Biscan 15.7.1955 Ernte-Kinderkrippe helpt moeders en landarbeiders door werk uit handen te nemen. Naast de jarenlange crèche in Groß-Germersleben, Kreis Wanzleben, is voor de zomer- en herfsttijd een oogst-crèche opgezet voor kinderen tot drie jaar. Hierdoor kunnen moeders zonder zorgen aan de oogst meewerken. UBz: In de oogst-crèche: Peter Herbing (zoon van de agronoom van het Volksgut) heeft plaatsgenomen in een wagentje en Horst Brauer (zoon van een boer van LPG “Bördeland”) trekt hem vrolijk door de tuin.
In het voorjaar gingen kinderen vaak naar plassen en slootjes, met glazen potten en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Ze zochten naar kleine beestjes in het water, die ze zorgvuldig opschepten en thuis bewonderden. Deze activiteiten brachten hen dichter bij de natuur en leerden hen over groei en verandering. Weet je nog hoe dat voelde? Herken je dit?
Scroll omlaag voor het antwoord
Had je het meteen door? Nee? Lees hieronder het antwoord!
In het verleden gingen kinderen graag naar de dichtstbijzijnde vijver of sloot om kikkervisjes te zoeken. Gewapend met potten of lege jamblikjes, gingen ze eropuit om de kleine, glibberige beestjes te vangen. Dit simpele spel was niet alleen leuk, maar ook een leermoment; kinderen konden de gedaanteverandering van kikkervisje tot kikker van dichtbij beleven. Het was vaak een groepsactiviteit, waardoor ook de sociale vaardigheden werden ontwikkeld. Het was een manier om de natuur te ontdekken en een band met de omgeving op te bouwen, vol verwondering en avontuur.