Leasemaatschappijen in de knoop door lage restwaarde van EV’s
De verdienste van tweedehands elektrische auto’s blijkt fors lager dan voorspeld, wat leasingbedrijven flink dwars zit. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een grote naam in de Europese leasewereld, uitte zijn bezorgdheid over de situatie.
Albertsen twijfelt of bedrijven wel volledig de overstap naar elektrische voertuigen zullen maken, vooral nu de restwaardes zo moeilijk te voorspellen zijn. Dit brengt namelijk een aanzienlijk financieel risico met zich mee.
Leasemaatschappijen zoals Ayvens staan voor de uitdaging van onverwacht lage restwaardes voor hun elektrische auto’s. Bij Ayvens rijden momenteel 3,4 miljoen voertuigen rond in Europa en tien procent daarvan is elektrisch. De restwaarde is van groot belang voor leasemaatschappijen, want die bepaalt hoeveel er aan het eind van een leasecontract moet worden teruggevorderd.
Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de maandlasten, wat cruciaal is voor betaalbare leaseopties. Waar de restwaarde van voertuigen op benzine of diesel vaak goed ingeschat kan worden, is dat bij elektrische voertuigen een ander verhaal. Aanvankelijk waren de verwachtingen hooggespannen: omdat elektrische voertuigen minder slijtage vertonen dan voertuigen met een verbrandingsmotor, zouden ze ook een hogere restwaarde hebben. Dit optimisme kwam voort uit vroege Tesla-modellen, die hoge prijzen behaalden op de tweedehandsmarkt.
De EV-markt is echter veranderd. Goedkopere modellen uit landen als China en de voortgang van technologie hebben de vraag naar oudere elektrische voertuigen verminderd.
Naarmate de eerste generatie elektrische bedrijfswagens hun vierde levensjaar bereikten, moesten ze op de tweedehandsmarkt verkocht worden. De verkoopopbrengst stelt echter teleur: prijzen zijn 35 tot 40 procent lager dan vooraf ingeschat. Dit komt niet door de technische staat van de auto’s, maar eerder doordat kopers nieuwere modellen verkiezen.
Gevolgen van de lage restwaarde
Over de hele wereld merken leasemaatschappijen de impact van deze dalende restwaardes. Een groot verhuurbedrijf als Hertz moest 150 miljoen dollar aan verlies nemen door overschatte restwaardes van hun 20.000 elektrische voertuigen. Evenzo schatte het grote Sixt hun verlies op 40 miljoen euro.
Om dit op te vangen, verhogen leasemaatschappijen de leasetarieven voor elektrische auto’s. In Duitsland zijn de maandlasten sinds 2021 bijna verdubbeld, terwijl prijzen voor auto’s op fossiele brandstoffen stabiel bleven.
Ook in Belgiƫ zijn stijgende kosten te zien, wat bedrijven dwingt hun wagenparkkeuzes opnieuw te bekijken. Een elektrische BMW X3 is inmiddels enkel nog voor directieleden betaalbaar, terwijl Tesla, ooit favoriet, ook aan populariteit verliest door wisselende prijzen en onzekere restwaardes.
Daarbij zorgen klachten over Tesla’s services en CEO Elon Musk’s politieke standpunten voor terughoudendheid onder bedrijven die hun duurzaamheid en imago willen bewaken.
Stijn Blanckaert, directeur van Renta, de Belgische vereniging voor leasesector, zegt dat de sector niet ontmoedigd moet worden. Ondanks dat sommige grote leasingbedrijven pleiten voor een pauze in de overgang naar elektrisch, blijft de Europese Commissie vastberaden de Green Deal door te zetten. Blanckaert verwacht dat de markt voor elektrische auto’s zal stabiliseren naarmate er meer informatie beschikbaar komt en technologie voordeliger wordt. Hierdoor kunnen restwaardes beter worden voorspeld en het risico voor leasemaatschappijen afnemen.
Inspelen op de veranderende markt
Leasemaatschappijen moeten zich aanpassen aan deze veranderende markt. Voor bedrijven is samenwerken met leasemaatschappijen aantrekkelijk, omdat zij de risico’s op restwaarde op zich nemen. Dit biedt een soort verzekering tegen schommelingen in de markt. Ondanks huidige uitdagingen met elektrische voertuigen, blijft de verwachting dat de situatie op lange termijn zal verbeteren.