Invloed van de lage restwaarde
Leasemaatschappijen wereldwijd voelen de impact van deze dalende restwaardes. Hertz, een prominente naam in autoverhuur, moest bijvoorbeeld een verlies van 150 miljoen dollar opnemen door te optimistische restwaarde-inschattingen van 20.000 elektrische auto’s. Ook Sixt, een andere grote speler, schreef 40 miljoen euro af.
Om deze verliezen op te vangen, verhogen leasebedrijven nu de tarieven voor elektrische voertuigen. In Duitsland zijn de maandelijkse leaseprijzen voor elektrische auto’s sinds 2021 bijna verdubbeld, terwijl die van benzine- en dieselauto’s stabiel zijn gebleven.
Ook in België worden prijsstijgingen gemeld, wat bedrijven noodzaakt hun keuzes voor dienstwagens te herzien. Elektrische modellen zoals de BMW X3, die eerst toegankelijk waren voor middenkaderfuncties, zijn nu alleen betaalbaar voor de directie. Tesla, vroeger populair, wordt ook steeds minder gekozen door leasemaatschappijen vanwege de instabiele prijzen en onzekerheden rond de restwaarde.
Daarnaast zorgen klachten over Tesla’s service en de politieke betrokkenheid van CEO Elon Musk voor terughoudendheid bij bedrijven die hun duurzaamheid en imago willen behouden.
Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta, de Belgische overkoepelende organisatie voor de leasebranche, benadrukt dat de sector niet ontmoedigd mag worden. Hoewel sommige van de grotere leasemaatschappijen een vertraging van de elektrificatie voorstaan, houdt de Europese Commissie vast aan de Green Deal. Blanckaert voorziet dat de elektrische automarkt zich zal stabiliseren naarmate er meer gegevens beschikbaar komen en technologie verder vooruitgaat. Dit zou moeten leiden tot betere voorspellingen van de restwaarde en minder risico voor leasemaatschappijen.
Aanpassen aan de veranderende markt
Leasemaatschappijen moeten creatief blijven zoeken naar manieren om in te spelen op deze veranderende markt. Voor bedrijven blijft het aantrekkelijk om met leasemaatschappijen te werken, omdat zij het risico van restwaarde volledig overnemen. Dit biedt een zekere bescherming tegen de grilligheden van de markt. Ondanks de huidige uitdagingen rond elektrische auto’s, blijft men vertrouwen houden dat de situatie op de lange termijn ten goede zal veranderen.