Moeder draait altijd de deur op slot, zelfs met het gezin thuis: overbezorgd of juist verstandig?

Een vraag waar verrassend veel discussie over is: draai jij de voordeur op slot als je gewoon thuis zit? Een vrouw die liever anoniem blijft, zorgde laatst voor wat opschudding toen ze vertelde dat ze haar deur steevast op slot doet, zelfs als het huis vol familie is.

Dat zet je wel aan het denken: hoe ver ga jij om je gezin en je huis te beschermen? Als we weggaan trekken we automatisch de deur dicht, maar als je binnen bent, lijkt het minder vanzelfsprekend. Op het forum Mumsnet schreef ze dat ze de deur vaak vergrendelt terwijl iedereen thuis is.

“We wonen in een nette buurt met weinig criminaliteit,” legde ze uit. “Toch is het hier een paar keer gebeurd dat iemand midden op de dag via een niet afgesloten deur naar binnen liep, spullen meenam en weer vertrok, terwijl er gewoon mensen thuis waren.”

Volgens haar was dat extra schrikken voor een oudere bewoner die alleen woonde. In de twaalf jaar dat ze hier wonen is het misschien twee keer voorgekomen, zegt ze, en daarom kiest ze liever voor zekerheid.

Haar gezin vindt dat ze doorslaat. Haar volwassen kinderen en haar man zien het nut niet zo in, omdat de buurt veilig is. Zij vindt het echter prettiger om vooraf maatregelen te nemen dan achteraf spijt te hebben.

Toen haar verhaal rondging, reageerden veel ouders. Een flinke groep steunde haar en gaf toe dat zij thuis de voordeur óók gewoon op slot doen. Iemand zei scherp: “Waarom zou je het insluipers makkelijk maken?”

Er waren ook mensen die aangaven hun deur juist niet op slot te doen als ze thuis zijn. Toch was het merendeel van de reacties positief en eens met haar aanpak. Laat in de reacties op Facebook weten wat jij hiervan vindt!