Waarom Marja (42) de supermarkt de schuld geeft van haar overgewicht

Marja van Dijk, een 42-jarige vrouw uit Almere met een liefde voor koken en grappen maken, worstelt al jaren met haar gewicht. Hoewel ze altijd positief is, voelt ze zich de laatste tijd toch wat somberder. Marja denkt dat haar gewicht niet alleen haar eigen schuld is, maar ook deels komt door hoe supermarkten hun spullen verkopen.

Ze herinnert zich nog hoe het vroeger was. “Als kind at ik gewoon wat ik lekker vond, zonder er veel over na te denken,” vertelt Marja. Nu ze ouder is, vindt ze het moeilijker om haar gewicht onder controle te houden. “Het ligt niet alleen aan de keuzes die ik maak,” zegt ze.

Marja wijst met een beschuldigende vinger naar de supermarkten. “Wanneer je binnenkomt, gaat het meteen over aanbiedingen: drie chocoladeletters voor de prijs van twee, chips voor bijna niks, en die geur van versgebakken broodjes,” zegt ze met een zucht. Ze heeft het idee dat de winkels zo zijn ingericht dat je eerst langs alle snacks moet voordat je bij groente en fruit bent. “Als je daar eindelijk bent, zit je kar al vol met ongezonde dingen. Dat is bewust zo gedaan,” zegt ze.

Volgens Marja zijn supermarkten heel goed in het aanpassen van hun indeling om ons koopgedrag te beïnvloeden. “Ik heb een drukke baan en weinig tijd om uitgebreid te koken, dus die kant-en-klare maaltijden lijken handig. Maar als je naar de ingrediënten kijkt, zit er vaak veel suiker en vet in.”

Hoewel Marja toe geeft dat ze ook verantwoordelijkheid heeft voor wat ze koopt, vindt ze dat supermarkten een te grote invloed hebben op wat mensen kiezen. “Natuurlijk had ik die zak chips kunnen laten staan, maar na een lange dag werken is het lastig om te weerstaan als je trek hebt.”

Supermarkten En Verantwoordelijkheid

Ze vindt ook dat er weinig gezonde producten in de aanbiedingen zitten. “Als groenten en volkoren producten in de aanbieding zijn, koop ik die gelijk. Maar meestal zijn het weer de koekjes en snoepjes met korting.”

Marja vindt dat supermarkten meer kunnen doen om gezond eten te promoten. “Waarom maken ze het niet makkelijker om gezond te kiezen? Plaats bijvoorbeeld snackgroenten bij de kassa in plaats van chocoladerepen, of maak gezonde maaltijden betaalbaarder dan de ongezonde.”

Ze denkt dat een andere indeling ook zou helpen. “Maak bijvoorbeeld een speciaal hoekje met gezonde recepten en alle ingrediënten die je ervoor nodig hebt.”

Hoewel Marja’s ervaring uniek lijkt, wijst onderzoek van het Voedingscentrum erop dat meer dan de helft van de Nederlanders met overgewicht te maken heeft, en dat de voedselomgeving daarbij een belangrijke rol speelt. Het ruime aanbod van goedkope ongezonde keuzes maakt het moeilijk om gezond te kiezen.

“Ik ben zeker niet alleen,” zegt Marja. “Veel van mijn vrienden zitten met hetzelfde probleem. We voelen ons vaak schuldig, maar ook machteloos. Hoe kun je gezond eten als alles om je heen je richting ongezonde keuzes duwt?”

Ondanks alles zet Marja kleine stapjes richting verandering. Ze probeert gezonder te leven en maakt nu boodschappenlijstjes waar ze zich aan houdt. “Ik ga niet naar de winkel als ik honger heb, want dan koop ik spullen die ik niet nodig heb.”

Ook haar kinderen betrekt ze in haar gezonde leefstijl. “Ik wil dat ze leren wat gezonde voeding is, zodat ze niet dezelfde strijd hebben als ik. We koken nu samen en kiezen bewust voor verse producten.”

Tot slot heeft Marja een oproep aan de supermarkten. “Het is te makkelijk om te zeggen dat het alleen aan de klant ligt. Supermarkten moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Maak gezond eten makkelijker, goedkoper en aantrekkelijker. Dat is goed voor iedereen.”

Hoewel Marja nog een weg te gaan heeft, is ze vastbesloten om zowel haar leefstijl te verbeteren als verandering te zien in hoe supermarkten hun klanten bedienen. “Het wordt tijd dat we samen iets tegen overgewicht doen. Ik kan het niet alleen,” sluit ze.